Přihlásit

Gama_TowMe_výzkum vývoj a ověření

Cílem vývoje bylo „ tažné“ zařízení, které dovolí bezpečnou dopomoc méně zdatné osobě (i dítěti) během některých outdoorových aktivit. Zejména bude zařízení sloužit jako kompaktní náhrada tažné tyče dětského kola.

Zásadním zlepšením proti amatérskému spojení gumovým či statickým lanem bude možnost nouzového uvolnění v případě technických problémů, pádu apod.

Očekáváme, že zařízení bude použitelné i v případě seakajakingu, windsurfingu apod.

Na trhu jsou řešení zaměřená na tažení dětských kol založena na principu tuhé tyče, která dovoluje i brždění taženého kola pomocí tažného kola. (Výrobci Trail Gator, Koala, Domado) a nejpokročilejší a nejnákladnější systém FollowME.

Řešení tažného lana s navijákem existuje a je chráněno dvěma užitnými vzory, nicméně toto řešení je jednoúčelově zaměřeno pouze na cyklistiku a navíc je z hlediska taženého dítěte značně nebezpečné, při pádu, či mimořádné situaci nedojde k uvolnění spojení.

Přínosy využití zařízení

Cílem zařízení je překlenout období mezi využíváním tažné tyče při dětské cyklistice a samostatné jízdy na delší vzdálenosti. V současné době existují tažné tyče od jednoduchých pro pokročilé systémy.

Navržené zařízení představuje zejména další navazující krok při výchově malého cyklisty, sedačka/vozík, tuhá tažná tyč, občasná dopomoc s využitím TowMe.

Zařízení oproti jiným má minimální hmotnost, je rychle nasaditelné a demontovatelné (v řádu desítek sekund.) Oproti tažným tyčím nutí malého jezdce udržovat pozornost a umožňuje i omezenou volbu vlastní stopy.

Na trhu podle našeho průzkumu není dostupná alternativa, obvyklým řešením je pevné spojení gumolanem pomocí háku. Toto lze ale považovat za nevyhovující a nebezpečné řešení.

Předpokládaná uplatnitelnost na trhu

Dle dat z roku 2016 22% obyvatel ČR provozuje cyklistiku a dále je zde positivní demografická křivka rodin s dětmi. Navíc je rostoucí důraz na kvalitu pohybově-volnočasových aktivit. Lze předpokládat, že rodiny využívající tažné tyče, případně rodiny s více dětmi rozdílného věku by mohly být potencionálními zákazníky.

Plán využití a komercializace

Již v době řešení projektu probíhala neformální jednání se zástupci jak maloobchodu, tak výrobci jízdních kol, kde byly prezentovány funkční model a koncepce.

Bude jednáno se zástupci fakulty strojní o možnosti prezentace na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2019 a o možnosti prezentace na veletrhu For Bike 2020.

Vzorky zkušební malosérie budou rozdány aktivním cyklistům a bude probíhat sběr dat o odezvě na způsob užívání zařízení.

Předpokládáme komercializaci formou licence.

 

Hlavní partneři
  • Škoda Auto
    Škoda Auto
  • Česká Zbrojovka
    Česká Zbrojovka
  • Aquatest
    Aquatest
  • Elmarco
    Elmarco
  • Fakultní nemocnice Motol
    Fakultní nemocnice Motol
  • Preciosa
    Preciosa
  • Skupina UJV
    Skupina UJV
  • Atrea
    Atrea
  • Innogy
    Innogy