Jan Kočí: AI a digitalizace nejsou sci-fi, ale realita dnešního průmyslu

9. 10. 2024

AI a digitalizace pomáhají k růstu.

Jan Kočí je expert na digitalizaci a AI z Technické univerzity v Liberci. Ve své práci pomáhá podnikům zavádět nejmodernější technologie do jejich výrobních procesů. Díky strojovému učení se svým týmem automatizuje nastavení laserů a míří dokonce na využití ve vesmíru. Kočí se podílí na transformaci českého průmyslu pomocí umělé inteligence, a to včetně spolupráce s velkými hráči, jako je ŠKODA AUTO nebo Trask.

 

 

S jakými problémy nebo požadavky se na vás podniky z Libereckého kraje nejčastěji obracejí?

Podniky k nám často přicházejí s potřebou digitalizace procesů nebo s požadavky na zpracování a analýzu velkého množství dat. To je dnes v podstatě základ pro firmy, které chtějí zůstat konkurenceschopné. Zajišťujeme pro ně vývoj cloudových řešení a aplikací na míru. Firmy často řeší integraci různých systémů nebo potřebují pokročilé zabezpečení dat. Velkou roli hraje i umělá inteligence a strojové učení, které pomáhá s analýzou dat a predikcí chyb ve výrobě. Firmy také zajímá, jak využít rozšířenou realitu v průmyslové praxi, například při školení zaměstnanců nebo v oblasti vzdálené podpory.

 

 

Můžeš představit konkrétní příklady, s čím za vámi firmy přicházejí?

Například jeden náš klient hledal způsob, jak efektivně sbírat a analyzovat provozní data z jejich výrobních linek. Vytvořili jsme systém, který dokáže z těchto dat odhalovat anomálie a potenciální problémy dříve, než k nim skutečně dojde. Jiný projekt se týkal vývoje cloudové aplikace pro správu a plánování výroby, která firmě umožňuje lepší kontrolu nad celým procesem. Často se také setkáváme s požadavky na řešení týkající se IoT a propojení různých zařízení, která pak umožňují sledovat jejich stav v reálném čase.

 

Na čem konkrétně teď pracujete?

Jedním z našich hlavních projektů je LasApp, kde vyvíjíme algoritmy na bázi strojového učení a umělé inteligence pro automatizaci a nastavení laseru. Vize je, že tento systém bude schopen plně autonomního provozu, třeba i na oběžné dráze. Dále pracujeme na expertním systému, který využívá umělou inteligenci k prediktivní údržbě strojů – analyzujeme vibrační data a identifikujeme potenciální poruchy dříve, než se objeví. A třetí projekt je zaměřen na interní carsharing – vyvíjíme systém, který dokáže optimalizovat rezervace a využití firemních aut, aby byla vozidla využívána co nejefektivněji.

 

 

Co se tvému týmu v poslední době povedlo a na co jste hrdí?

Velkým úspěchem je naše účast na projektu LasApp, který posouvá hranice možností v oblasti automatizace a umělé inteligence. Také jsem hrdý na to, že můžeme pomáhat podnikům s digitalizací v rámci projektu eDIH. Zmínil bych i spolupráci s firmami jako ŠKODA AUTO, Trask nebo Modelárna Liaz, které se s naší pomocí vydaly cestou digitalizace a efektivnějšího řízení výrobních procesů.

 

Co je a co není AI? 

Jan Kočí pravidelně přednáší o AI i svých use-cases.
Co je a co není umělá inteligence? Chcete se dozvědět, jaké jsou další způsoby využití AI ve výrobě, kdy vznikl první chatbot a mnoho jiných zajímavostí? Podívejte se na záznam inspirativní přednášky Jana Kočího na téma AI technologie ve výrobě.

 

Kdo je Jan Kočí?
Pracuje 8. rokem jako vedoucí výzkumného směru Systémová integrace a leader Oddělení modelování procesů a umělé inteligence na Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace (CXI TUL). Je také absolventem Technické univerzity v Liberci, kde vystudoval automatizované systémy řízení. Pracoval jako vedoucí IT oddělení ve společnosti Chargeurs, kde se podílel na projektech digitalizace pro nadnárodní textilní skupinu. Později působil jako projektový manažer pro GEDAS, T-Mobile a Trask, kde spolupracoval například se ŠKODA AUTO. Od roku 2017 působí na Technické univerzitě v Liberci, kde se věnuje výzkumu a vývoji v oblasti modelování, umělé inteligence a digitalizace výroby.

 #AI #Digitalizace #StrojovéUčení #Automatizace #Průmysl40 #Inovace #LasApp #TechTransformation #JanKočí #UměláInteligence

Hlavní partneři

Skupina UJV
Škoda Auto
AWAL
Elmarco
Česká Zbrojovka
Fakultní nemocnice Motol
Preciosa
Atrea
Innogy
Auren
LabRulez